Is artificial intelligence the new oracle of academia?
Main Article Content
Abstract
The influence of computational algorithms in education is becoming more evident. We rely on them for researching topics, reviewing texts, and generating code, which raises concerns about their impact on academia. This document examines how algorithms affect academic creativity and how they increase our dependence on these tools. By using examples from Gemini and Chatgpt, we emphasize the urgent need to establish clear guidelines to address the challenges presented by advanced language algorithms
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Abeliuk, A., & Gutiérrez, C. (2021). Historia y evaluación de la inteligencia artificial. Revista Bits de Ciencia, 21: Article 21. https://revistasdex.uchile.cl/index.php/bits/article/download/2767/2700
Alpaydin, E. (2016). Machine learning: The new AI. Cambridge, Ma: MIT.
Ansede, M. (2024, abril 24). El exceso de palabras como “encomiable” y “meticuloso” sugiere el uso de ChatGPT en miles de estudios científicos | Tecnología. El País. https://elpais.com/tecnologia/2024-04-25/el-exceso-de-palabras-como-encomiable-y-meticuloso-sugiere-el-uso-de-chatgpt-en-miles-de-estudios-cientificos.html
Arun, C. (2019). AI and the global south: Designing for other worlds. En: M. D. Dubber, F. Pasquale y Sunit Das (eds.) The Oxford handbook of ethics and AI, (pp. 588-606). Cambridge: Oxford University Press. https://ssrn.com/abstract=3403010
Barrera Arrestegui, L. (2012). Fundamentos históricos y filosóficos de la inteligencia artificial. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 1(1): 87-92. https://www.redalyc.org/pdf/5217/521752338014.pdf
Bastion, G. de, & Mukku, S. (2020). Data and the global south: Key issues for inclusive digital development. Washington DC: Heinrich Böll Stiftung.
Berenguer, L. (2018). Mensajes del oráculo y decisiones sobre la guerra o la paz. Heródoto, Historias, 1. Revista de Estudios Clásicos, 45: 33-46. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/revistaestudiosclasicos/article/view/1426
Bottou, L. (2014). From machine learning to machine reasoning. Machine Learning, 94(2): 133-149. DOI: 10.1007/s10994-013-5335-x
Breña, R. (2023). Los dilemas de la docencia universitaria frente al ChatGPT. Otros Diálogos, (25). https://www.proquest.com/openview/99d26ec703e665d15ee4e71225c71057/1?pq-origsite=gscholar&cbl=4714021
Esquivias Serrano, M. T. (2004). Creatividad: Definiciones, antecedentes y aportaciones. Revista UNAM. 5(1): art4. https://www.ru.tic.unam.mx/handle/123456789/693
Farrokhnia, M., Banihashem, S. K., Noroozi, O., & Wals, A. (2023). A SWOT analysis of ChatGPT: Implications for educational practice and research. Innovations in Education and Teaching International, 61(3): 1-15. DOI: 10.1080/14703297.2023.2195846
Glatz Gutiérrez, P. G. (2021). El Consejero y su función en el libro Clío de Heródoto. El Hilo Rojo, 1(1), 101-111. http://ri.ibero.mx/handle/ibero/5961
González-González, C. S. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación: Transformación de la forma de enseñar y de aprender. Revista Qurriculum. (36): 51-60. DOI: 10.25145/j.qurricul.2023.36.03
Incio Flores, F. A., Capuñay Sánchez, D. L., Estela Urbina, R. O., Valles Coral, M. Á., Vergara Medrano, S. E., & Elera Gonzales, D. G. (2022). Inteligencia artificial en educación: Una revisión de la literatura en revistas científicas internacionales. Apuntes universitarios, 12(1): 353-372. DOI: 10.17162/au.v12i1.974
Kasneci, E., Seßler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F. et al. (2023). ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and individual differences, 103: 102274. DOI: 10.1016/j.lindif.2023.102274
Kedia, A., & Rasu, M. (2020). Hands-on Python natural language processing: Explore tools and techniques to analyze and process text with a view to building real-world NLP applications. Birmingham, UK: Packt.
Kelleher, J. D. (2019). Deep Learning. Cambridge, Ma: MIT Press. (The MIT Press essential knowledge series)
Kojima, T., Gu, S., Reid, M., Matsuo, Y. & Iwasawa, Y. (2022). Large language models are zero-shot reasoners. Advances in Neural Information Processing Systems, 35: 22199-22213. https://proceedings.neurips.cc/paper_files/paper/2022/file/8bb0d291acd4acf06ef112099c16f326-Paper-Conference.pdf
Li, Z. (2023). The dark side of ChatGPT: Legal and ethical challenges from stochastic parrots and hallucination (arXiv:2304.14347). arXiv. DOI: 10.48550/arXiv.2304.14347
Louridas, P. (2020). Algorithms. Cambridge, Ma: MIT Press. (The MIT Press essential knowledge series)
Lund, B. D., Wang, T., Mannuru, N. R., Nie, B., Shimray, S., & Wang, Z. (2023). ChatGPT and a new academic reality: Artificial Intelligence-written research papers and the ethics of the large language models in scholarly publishing. Journal of the Association for Information Science and Technology, 74(5): 570-581. DOI: 10.1002/asi.24750
Meyer, J. G., Urbanowicz, R. J., Martin, P. C. N., O’Connor, K., Li, R., Peng, P.-C. et al. (2023). ChatGPT and large language models in academia: Opportunities and challenges. BioData Mining, 16(1): 20. DOI: 10.1186/s13040-023-00339-9
Mohamed, S., Png, M.-T., & Isaac, W. (2020). Decolonial AI: Decolonial theory as sociotechnical foresight in artificial intelligence. Philosophy & Technology, 33: 659-684. DOI: 10.1007/s13347-020-00405-8
Moreno Padilla, R. D. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI, 7(14): 260-270. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7242777.pdf
Ocampo Rendon, J. E. (2023). Creatividad computacional: La transformación del arte y el diseño visual en la era de la inteligencia artificial. Revista Académica Estesis, (15): 58-66. DOI: 10.37127/25393995.187
Ortiz de Zárate, J. M., Dias, J. M., Avenburg, A., & González Quiroga, J. I. (2024). Sesgos algorítmicos y representación social en los modelos de lenguaje generativo (LLM). Buenos Aires: Fundar. https://fund.ar/publicacion/sesgos-algoritmicos-y-representacion-social-en-los-modelos-de-lenguaje-generativo/
Perdomo Buriticá, S. I. (2024). La búsqueda de la humanidad perdida en el mundo digital. Recuperado 7 de agosto de 2024, de https://sebastianperdomoburitica.com/wp-content/uploads/2024/05/La-busqueda-de-la-humanidad-perdida-en-el-mundo-digital-24-05.pdf
Rahman, M., Terano, H. J. R., Rahman, N., Salamzadeh, A., & Rahaman, S. (2023). ChatGPT and academic research: A review and recommendations based on practical examples. Journal of Education, Management and Development Studies, 3(1): 1-12. DOI: 10.52631/jemds.v3i1.175
Richter Morales, U. (2022). Los filósofos en la era tecnológica: los pitagóricos de hoy. México: Océano.
Russell, S. J., Norvig, P. (2002). Artificial intelligence: A modern approach. 2 ed. London: Pearson.
Saeidnia, H. R. (2023). Welcome to the Gemini era: Google DeepMind and the information industry. Library Hi Tech News, ahead-of-print. DOI: 10.1108/LHTN-12-2023-0214
Samuel, J., Khanna, T., & Sundar, S. (2024). Fear of artificial intelligence? NLP, ML and LLMs based discovery of AI-phobia and fear sentiment propagation by ai news. SSRN Scholarly Paper 4755964. DOI: 10.2139/ssrn.4755964
Thorp, H. H. (2023). ChatGPT is fun, but not an author. Science, 379(6630): 313. DOI: 10.1126/science.adg7879
Treviño, R. (2023, septiembre 29). Tec, primera universidad en LATAM con inteligencia artificial propia. Conecta. https://conecta.tec.mx/es/noticias/nacional/institucion/tec-primera-universidad-en-latam-con-inteligencia-artificial-propia
UNAM (2023). Recomendaciones para el uso de la inteligencia artificial generativa en la docencia. México: Universidad Nacional Autónoma de México, CUAIEED. https://cuaed.unam.mx/descargas/recomendaciones-uso-iagen-docencia-unam-2023.pdf
Vicente-Yagüe Jara, M. I. de, López Martínez, O., Navarro Navarro, V., & Cuéllar Santiago, F. (2023). Escritura, creatividad e inteligencia artificial. ChatGPT en el contexto universitario. Comunicar: revista científica iberoamericana de comunicación y educación. 31(77): 47-57. https://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/22338
Vecina Jiménez, M. L. (2006). Creatividad. Papeles del psicólogo, 27(1): 31-39. https://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1282.pdf